Jak připravit motocykl na sezónu
Zimní přestávka je pro mnohé motorkáře nutné zlo a často je to zlo i pro jejich stroje. S motocykly je to jako s auty - když dlouho stojí, je to pro ně horší, než když jezdí. Jak tedy připravit motorku na sezónu?
Kde začít a na co se soustředit?
Předně je třeba říci, že jarní příprava na sezónu by měla začínat již přípravou stroje k zimnímu spánku. Na zimu pečlivě připravený stroj nemá na jaře obvykle žádné problémy s uvedením do provozu. Existují ale určitá technická specifika vycházející z dobové konstrukce motocyklů. Můžete využít služeb našeho servisu, kde vám se vším pomůžeme a dokonce si pro motocykl i přijedeme. Před sezónou vám ho připravíme a zkontrolujeme případné nedostatky. Teď už ale pojďme na věc.
Pneumatiky
Několik měsíců stání se může odrazit na tlaku v pneumatikách. Ne všechny gumy oplývají dokonalou těsností. Na jaře tak můžeme shledat totální, či částečný úbytek tlaku, který je třeba doplnit na výrobcem předepsanou hodnotu. Jakkoliv se na toto téma občas vedou před nováčky vtipy, nemusíte mít obavy, že by se dlouhodobým stáním na pneumatikách vytvořily jakékoliv vytlačené plošky. Pneumatiky stačí na jaře pouze nahustit a více jim nemusíte věnovat pozornost.
Řetěz
Pokud jste na podzim řetěz napnuli a namazali tak jak je třeba, nemusíte se mu již věnovat. Pokud jste ale řetěz nenamazali, je potřeba ho nejdříve vyčistit a pak namazat. Pro vyčištění řetězu můžete použít například čistič řetězu Muc-Off, pro namazaní zas například mazivo na řetěz od značky Bel-Ray. Pokud se jedná o mazivo pro silniční motocykly, to zaschne a nechá pod sebou slabou vrstvu, která po celou zimu řetěz spolehlivě ochrání. U řetězu platí, že čím méně mazání, tím lépe. Pokud byl řetěz mazán na podzim, na jaře ho již nemažte, protože dvojitá vrstva mazadla působí kontraproduktivně. Off-road mazivo pro enduro motocykly má tuto vrstvu velmi slabou a zde je dobré řetěz před prvním vyjetím ještě jednou promazat.
Věnujte pozornost dobrému napnutí moto řetězu. Každý stroj má jiné předepsané napnutí, což vyplývá z rozdílného úhlu zadní kyvné vidlice k motoru stroje. U sportovních strojů a chopperů je průhyb řetězu doporučován kolem 30 mm. U cestovních endur se doporučuje průhyb spodní části řetězu kolem 50 mm. A u terénních endur ještě vyšší. Většinou je tento údaj nalepený na štítku, který najdete na boku kyvné vidlice hned u řetězu. Pokud ne, můžete se orientovat v příručce k motocyklu.
Brzdy
Dlouhé stání se obvykle nijak zvlášť negativně neodráží na kondici brzdového systému. Brzdové kotouče některých strojů chytí rez, zejména pokud motocykl stál přes zimu ve vlhčím prostředí kůlny, nebo v hůře větrané garáži. Tato slabá vrstvička rzi se obvykle odrolí již při prvním zabrždění a kotouče jsou zase krásně lesklé. Pokud byste byli perfekcionisti, můžete kotouče lehce přejet brusným papírem o hrubosti 500 a vyšší. Když už budete kontrolovat brzdy, zkontrolujte rovnou tloušťku frikčního materiálu brzdové destičky. Pokud je mezi kovovou částí brzdové destičky a kotoučem méně než 3 mm, je načase si koupit nové brzdové destičky. (Na našem webu se budou hledat snadno, pokud využijete filtrování podle značky motocyklu)
Mnoho brzdových kotoučů je plovoucích a jsou nanýtovány na obvykle kulatých nýtech s určitou mírou volnosti. I tyto nýty je dobré občas ošetřit, ideálně měděnou pastou, či takzvaným měděným sprejem. Rozhodně nepoužívejte nic jako vazelína, spreje WD40, či cokoliv, co by vám mohlo potřísnit brzdový kotouč. Špatně aplikovaná vazelína se totiž po rozehřátí kotouče stane velmi viskózní a odstředivou silou se dostane až na povrch kotouče. Dobré je ošetřit i vodítka třmenů u těch strojů, které nemají plovoucí kotouče, ale plovoucí třmeny. Pro tento účel se dá levně koupit specializovaná mazací pasta.
Samozřejmostí je zkontrolovat množství brzdové kapaliny v nádobkách, které by mělo být ve vyznačených mezích na kontrolním okénku nádobky. Předpokládáme, že brzdovou kapalinu měníte alespoň co dva roky. Pokud ne, svěřte její výměnu odborníkům. Vyhnete se trablům s odvzdušňováním brzd a ABS systémů.
Motor
Srdcem motocyklu je motor. Od nepaměti se vedou diskuse, jestli je lepší vyměnit motorový olej před zimou, či po zimě. Náš názor je ten, že pokud není olej na konci předepsaného intervalu výměny, motoru je to zcela jedno. Pokud nebyl během svého provozu nadměrně teplotně přetěžován, kondice oleje je po zimě stejná, jaká byla před zimou.
Výměnu oleje před zimou doporučujeme pouze v tom případě, kdy je olej na konci své životnosti (servisní intervaly oleje uvádí výrobce stroje) a jeho oxidační stabilita a korozní inhibitory jsou již vyčerpány. V tomto případě si stroj zaslouží před zimou čerstvou náplň, která má lepší chemickou stálost.
Pokud jste s motorem a olejem nenatočili předepsané tisíce kilometrů, je zbytečné olej preventivně měnit každý rok. Vašemu motoru to nijak nepomůže a pomůže to maximálně finančním výsledkům výrobců olejů.
Před prvním nastartováním je samozřejmě vhodné změřit předepsanou hladinu oleje, která by měla být na polovině rozsahu měrky mezi minimem, nebo maximem. Po prvním nastartování stroje je vhodné stroj po několika minutách chcípnout, nechat chvíli vychladnout, změřit hladinu znovu a případně trochu oleje dolít.
Palivová soustava
Obecně se doporučuje před zimou natankovat až po víčko nádrže kvalitní vysoce oktanový benzín, jehož součástí nebývá bioethanol. Bioethanol je alkohol lehčí než benzín, který se dlouhodobým stáním odseparuje od těžších frakcí benzínu, dostane se na hladinu, kde nepříjemně reaguje se vzdušnou vlhkostí. Pokud je nádrž kovová, tato vlhkost společně s alkoholem negativně ovlivňují vnitřní nástřik nádrže. Podobně je tomu s těžšími frakcemi, které se usadí na dně nádrže. Před startem je tedy dobré s motorkou párkrát zakvrdlat, aby se tyto frakce zase promíchaly.
Stejné je to s karburátory. Na jaře je dobré před startem vypustit plovákové komory karburátorů odkalovacím šroubem na spodní části karburátoru. Následně otočit palivový kohout do pozice PRI, nebo prostě pustit benzín a několik minut počkat, než se karburátory zaplaví čerstvým benzínem. Pokud máte stroj s elektronickým vstřikováním paliva, pouze promíchejte benzín v nádrži a zbytek nechte na elektronice.
Chladící soustava
Předpokládáme, že je váš stroj chlazen vodou, tedy přesněji řečeno, nemrznoucí kapalinou. Pokud byl chlazen pouze čistou vodou a stroj byl uskladněn v mrazu, můžete se na jaře setkat s popraskanými gumovými hadicemi, kudy se zmrzlá voda prodrala ve formě ledu ven z motoru. Motor samotný, jeho komponenty a chladiče obvykle takovouto nepříjemnost přežijí bez úhony. Nemusely by přežít, pokud byste stroj nastartovali bez vody, která vám přes zimu vytekla. Proto před startem zkontrolujte stav hladiny chladící kapaliny. U některých strojů je pro tento účel kontrolní okénko, u většiny je nutné otevřít víčko chladiče a podívat se do něj. Hladina chladící kapaliny by měla být zřetelně viditelná a měla by být zaplavena všechna vnitřní žebra uvnitř chladiče. Pokud zaplavena nejsou, je třeba chladící kapalinu dolít.
V krajním případě můžete dolít měkkou vodou z kohoutku. V horším případě destilovanou vodou, ale ideálně specializovanou chladící kapalinou pro motocykly. Nepoužívejte chladící kapaliny pro automobily, protože automobilové kapaliny obsahují silikátové složky, které nejsou přátelské k vodním pumpám motocyklů.
Plynová a spojková lanka
Před startem je dobré rozhýbat lanka v bowdenech. Pokud lanka drhnou, je cítit nepřirozený odpor a nebo se lanka dokonce nevracejí, je dobré zkontrolovat, zda-li není bowden v některém místě přespříliš ohnutý, což by mohlo způsobovat neplynulý pohyb lanka. Pokud stále drhne, můžete se pokusit do bowdenu vpravit nějaké množství velmi viskózního oleje, typu Konkor či WD40. Mějte na paměti ale, že tato operace je pouhou berličkou a dočasným řešením. Výměna lanka ideálně s celým bowdenem je pak nejsnazším řešením. Bowdeny a lanka se mazat nemají. Vnitřní povrch bowdenu je totiž pokryt slabou teflonovou vrstvou, po které má lanko klouzat s malým odporem. Pokud lanko prostříknete olejem, obvykle na tento olej postupně ulpí mikroskopické prachové částice, které dokonají dílo zkázy a teflonovou vrstvu zničí. Prostříknuté lanko má pak životnost pouhých několika týdnů - ideálně po dobu, než vám dorazí lanko a bowden nový.
Elektrika a elektronika
Většinu motorkářů po zimě zajímá jen moto baterie. Ta vašemu stroji vdechne život, a proto by při prvním startu měla být baterie v dobré kondici. Ideálně je vhodné baterii před prvním startem připojit alespoň na hodinu na nabíječku, aby se oživila a dobila přes zimu ztracenou šťávu. Ano, baterie se přes zimu vybíjejí. Čím větší zima, ve které je stroj skladován, tím se rychleji vybíjí.
Před zazimováním stroje je dobré baterii plně dobít, nebo ideálně ji přes zimu připojit na takzvanou udržovací nabíječku. Takováto nabíječka ve stanoveném časovém intervalu proměří výstupní napětí baterie a pokud toto napětí klesne pod 12,6V, nabije baterii na 12,8V. Měsíční náklady na udržování baterie udržovací nabíječkou jsou kolem 4Kč a vy budete mít jistotu, že na jaře bude baterie jako nová a nepřivodí vám nepříjemná překvapení.
Ne všechny garáže jsou vybaveny elektrickými rozvody a tudíž je aplikace udržovací nabíječky nemožná. Pak je lepší si baterii vymontovat a nabitou ji uskladnit u sebe doma v teple. Vyšší teploty výrazně snižují samovybíjení a na jaře s takovouto baterií často stroj bez problému nastartujete.
Náš tip: Nechcete mít starosti se zazimováním motorky? Využijte naší služby garážování motocyklu.
Zážeh
První startování je trochu loterie. U elektronikou řízených motocyklů je to záležitost automatiky. Prostě držíte startér a ono to samo naskočí. V případě karburátorů a motorů se sytičem je to někdy větší alchymie. Některé vyžadují plně otevřený sytič, jiné jen napůl, některá motorka chce přidat trochu plynu. Každý stroj je v tomto trochu jiný a touto fází je třeba se probojovat.
Možná to celé zní složitě, ale ve skutečnosti je první jarní zážeh snažší, než to vypadá. Záleží v jakém stavu je stroj opuštěn před zimou. Pokud ve stavu připraveném, můžete se omezit pouze na kontrolu baterie a pneumatik. Pokud ve stavu nepřipraveném, čeká vás několik minut kontrolních činností. A pokud si s tímto nevíte rady, svěřte svůj stroj do péče specializovaných servisů. Nečekejte než vysvitne první sluníčko a před servisy stojí fronty zákazníků. Specializované servisy mají svozové služby.
Náš tip: Využijte naší služby svoz motocyklu. Pro váš stroj si přijedeme naší dodávkou a připravený na sezónu vám ho přivezeme nazpátek.
Jak ošetřit moto oblečení a výbavu
Ne jen motocykl je potřeba připravit na sezónu, zapomínat byste neměli ani na vaše vybavení. Samozřejmostí je vyprání motocyklového oblečení. Textilní oblečení můžete, i když to výrobci někdy nedoporučují, vyprat s pracími přípravky na barevné prádlo, na co nejnižší teplotu v běžné automatické pračce. Nepoužívejte prací prostředky, které v sobě obsahují bělící složky - mohly by vám vyblednout barvy textilu. Pokud nemáte extra levné oblečení, které má levné gumové chrániče, je dobré z oblečení chrániče nejdříve vyjmout. Textilní oblečení s Goretexovými membránami (anebo obecně se všemi membránami na bázi teflonu) perte ve specializovaném pracím prostředku, který vám tuto membránu neucpe. Nastrouhaný Jelen není tudíž ideální volbou. Pokud jezdíte za každého počasí, nebo se chystáte na dovolenou, jakkoliv může být vaše oblečení vybaveno membránou proti dešti, je dobré svrchní materiál ošetřit impregnací.
Zima a jaro je ideálním obdobím pro vyčištění interiéru vaší helmy. I ten si zaslouží vyprat. Někdy je až s podivem, kolik zvířátek se při vyprání vyplaví na světlo boží. Interiér helmy je dobré prát ručně ve vlažné vodě. Můžete k tomu použít tekuté mýdlo na ruce ve směsi s trochou antibakteriálního pracího prostředku, který koupíte v každé lékárně. Dbejte na to, abyste interiér helmy několikrát a velmi pečlivě vymáchali a z materiálu dostali ven veškeré prací prostředky. Doporučujeme interiér helmy nijak neždímat silou, ale v mokrém stavu ho nechat uschnout za pokojové teploty. Nesušte ho na topení, které by ho mohlo poškodit. Během sezóny doporučujeme používat prostředky na čištění interiéru helmy.
Kožené věci si zaslouží omýt vlažnou vodou. Po lehkém namočení pečlivě rozetřete houbičkou nebo hadříkem z mikrovlákna čisticí prostředek na kůži a znovu pod vlažnou vodou osprchujte. Rozhodně nepoužívejte agresivní mycí prostředky na nádobí, které přespříliš odmašťují a mohly by kůži poškodit. Kožené moto oblečení nechte vyschnout za pokojové teploty a nedávejte ho na, nebo nad topení. Po usušení přichází pečlivé namazání speciálním voskem či balzámem na ošetření kůže, který by měl obsahovat včelí vosk. Kožené oblečení lze taktéž postříkat impregnačním sprejem, ale vosk nebo balzám vpravíte houbičkou hlouběji do struktury kůže, což se projeví na větší jemnosti kůže.
Rukavice na motorku můžete vyprat s obdobnou kombinací pracích prostředků, jako perete helmu, tedy kombinací tekutého mýdla a antibakteriálního prostředku. A stejně jako kožené oblečení, nechte uschnout při pokojové teplotě a nesušte je na topení. Jejich kůži můžete nabalzámovat stejným prostředkem jako kožené oblečení. Nezapomeňte po každém vyprání či údržbě promazat zipy. Ty vypráním vyschnou a mohou začít zadrhávat.
A co říct závěrem?
Nečekejte na jaro a dopřejte vaší motorce pořádnou přípravu na zimu. Ušetří vám to čas a především peníze na začátku sezóny.
Související produkty
Témata: Poradna
Líbil se vám článek? Sdílejte jej!
Podobné články
🔥 Získej helmu a bundu ZDARMA ke každému skladovému skútru HORWIN jen do konce roku
Nejnovější článek AkceJakub Kosina
9 značek motocyklů, servis, oblečení, doplňky i náhradní díly, to vše v Praze a Liberci
Za řídítky motorek, v servisu i prodeji moto vybavení
Registrace motorky, předváděcí jízdy zdarma, výměna zboží a další.
Vyber si tu správnou helmu přímo pro tebe a vyzkoušej ji při testovací jízdě.
S PPL Parcel Smart máš dopravu na každou objednávku ZDARMA.
Napsat komentář